donderdag, juli 04, 2013

Lapland

Als mijn Opa vroeger op vakantie was geweest, nam hij altijd een soort ijzeren plaatje mee wat op zijn wandelstok geslagen werd, als souvenir. Die stok fascineerde mij, want er zaten heel veel plaatjes op, al die plaatsen waar hij geweest was en waar ik alleen van kon dromen.
Dit beeld inspireerde mij voor een vest, want een vest is vast nodig in Lapland dacht ik. Mijn idee was om er in elk land waar ik zou komen, Lapland ligt namelijk in zowel Noorwegen, Zweden als Finland, een textielen vlaggetje op te naaien.
Ik had nog garen liggen uit IJsland van de reis van vorig jaar, dat kwam nu goed van pas. Lekker op pennen 7 top-down breien. Ik had hiervoor een breicursus gedownload van Crafsty en werd door Raga uit IJsland duidelijk op weg geholpen. Ze breit het vest top down met een steek die later doorgeknipt wordt, waardoor het een vest wordt. Omdat zij met dunner garen aan de slag was, heb ik een eigen variant op het patroon bedacht. 
Zoals met veel creatieve invallen van mij, kwam dit idee op het laatst voor de vakantie. En al breiend kwamen er nog meer ideeën bij, waardoor het kwam dat ik nog de laatste afwerkingen in de trein op weg naar Schiphol aan het maken was.
Mijn vestontwerp is qua vormgeving en design geïnspireerd op de kleding van de Samen, het volk van Lapland. Ze hebben een ondergrond van blauw en per streek bepaalde patronen rond de hals en de mouwen, vaak in de kleuren rood en oranje. Mijn eigen signatuur zijn spiralen, net als mijn voorkeur om blauw en oranje te combineren. Beide elementen heb ik verwerkt in het vest.
Voor de oudste Samen kerk in Sodankyla 

Het vest was lekker om te dragen. Maar door het vele warme en zonnige weer wat we de afgelopen 17 dagen hebben gehad, lag hij ook vaak op de achterbank van de auto.

Omdat ik met diverse vlaggen wilde gaan werken, heb ik ook de voor mij belangrijke vlaggen in mijn vest verwerkt, namelijk in de rechter mouw de Friese vlag en in de linker mouw de Nederlandse vlag.
Onderweg heb ik diverse vlaggetjes gekocht en ook lint in de vlagkleuren. Maar ik kwam tot het besluit om het niet in het vest te gaan verwerken. Ik vond het ten koste gaan van de oranje spiralen en het zou misschien te 'geknutseld' worden. De vlaggetjes kregen een andere bestemming, waarover een volgende keer meer. Wel kreeg de Samen vlag een plek, achter op de rug.
We hadden relatief weinig last van de vliegjes gehad, maar bij het bezoek aan de Elanden werd ik behoorlijk belaagd, waardoor er soms gekke foto's van mij werden gemaakt, in gekke houdingen.
Omdat ik 2908.80 km gereden heb in de 17dagen die voor de reis stonden, had ik weinig tijd om te breien, maar overal waar het even kon deed ik het, zoals hier op de Noordkaap.

Om de doorgeknipte rand mooi af te werken wordt er lint aan beide zijden gestikt. Ik heb lint gebruikt waarmee 'houtjes'(schaatsen) worden onder gebonden. Een stukje Fryske traditie verwerkt in dit souvenirs vest. Want ook Friezen zijn een eigen volk, met een eigen taal, net als de Samen.

6 Comments:

Blogger MoniqueB. said...

Brilliant!
Ik kan niet anders zeggen. Ik vind het altijd geweldig wanneer er met zó veel gevoel aan iets gewerkt wordt en er uiting wordt gegeven aan herinneringen.
Mijn opa heeft nooit zo'n stok gehad, maar ik ken ze wel.
Je trui is gewoon prachtig en petje af voor zo'n prachtige (lánge) reis.

12:46 p.m.  
Blogger MariekeStAALSMID said...

prachtig idee voor een bijzonder vest! Mooi om dit te kunnen lezen.

1:33 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een geweldig idee en wat staat het vest je prachtig!

3:51 p.m.  
Blogger loesje said...

Mooi vest. Voordat ik de tekst las dacht ik al pompeblêden te zien, leuk!

10:58 p.m.  
Anonymous Jeannette. said...

Wat geef jij toch altijd een mooie, creatieve draai en inhoud aan alles wat je doet en maakt, zó bijzonder... (en zo mooi om dat mee te mogen lezen..)
En je signatuur vind ik ook al zo prachtig.. (en vol symboliek..)
Geniet maar lekker ná van deze (ook al...) bijzondere reis!
Hartelijke groet!

11:17 a.m.  
Anonymous Otje said...

Wat een prachtig vest, vooral de sluiting en het patroon bovenin vallen mij positief op.

Deze gaat op mijn pinterest!

11:55 p.m.  

Een reactie posten

<< Home