zondag, februari 03, 2013

Januari in beeld

 De eerste maand van 2013 zit er op.
In januari heb ik maar 2 blogposts geplaatst  maar het handwerken gaat wel gewoon door. Daarom even een overzicht van de dingen waar ik oa mee bezig ben.
 Ik werk weer aan een lappendeken.
Deze ben ik begonnen op mijn verjaardag. Dit is te zien aan het eerste lapje, namelijk de feestelijke Nederlandse vlag. Het is de bedoeling dat ik dit jaar, het jaar waarin ik 49 ben, elke week een aantal lapjes brei die slaan op wat ik beleef of wat er gebeurd in de wereld, in het weer of andere voor mij bijzondere zaken. De lapjes zet ik op met 49 steken.
 Dit is de maand januari.
Elk lapje herinnert mij aan wat speciaals, zoals het oranje lapje hieronder. Dit staat voor de aankondiging van de Koningin dat ze afstand gaat doen van de troon om plaats te maken voor haar zoon. Bijzonder dat dit juist gebeurd in dit jaar zodat ik dit mee kan nemen in de deken.
Ik zal de lezer van mijn blog niet vermoeien met wat de betekenis van elk lapje is, dat leg ik voor mezelf vast in een fotomap.

 Elke zondag maak ik een 'weekoverzicht' met handwerk technieken. Dit wordt een rol van 52 lapjes die ik om een houten spoel ga wikkelen. De lapjes zijn 13 bij 13, wat mijn geluksgetal is en zijn gemaakt van een oud onderlaken. Elk lapje maak ik als klein werkje los van de anderen. Daarna bevestig ik ze op de lange lap van 13 cm hoog en 6 meter lang. Het lapje is een soort evaluatie van de week. Het helpt me ook om losser te gaan werken en gewoon te spelen. Het is niet voor de mooi, het is voor het plezier.
Ik verwerk er allerlei technieken in en verschillende materialen. Vooral ook wat ik die week gekregen of gevonden heb.
 Zoals een lief labeltje van een breivriendin. En met het touwtje daarvan heb ik een spiraal geborduurd.
 De tape die op mijn knie bevestigd was. Een mooie glimmende knoop die ik kreeg uit Rusland met het zilver lintje

Daarnaast maak ik het nieuwste patroon van Annita Wilschut. Dit keer een erg grappige kikker. De patroonbladen zijn oa te koop op de Handwerkbeurs. Het breit weer zalig en het blijft zo fijn om de knuffels van Annita te mogen zien ontstaan onder mijn handen.
 En dan is er nog tijd om te experimenteren. Waar dat goed voor is vertel ik een andere keer. Experimenteren met technieken, vormen en kleur.

De lapjes voor februari zijn alweer in productie.

2 Comments:

Anonymous jesse said...

Wat een inspiratie en wat fijn dat je dit wil delen. Het geeft mij weer net dat duwtje in de rug om ook even lekker te gaan experimenteren met materialen....
groetjes,
Jesse

7:28 p.m.  
Blogger Jolanda said...

Wauw!

9:25 p.m.  

Een reactie posten

<< Home