zondag, september 09, 2012

09-09-2012

 Alweer een maand voorbij. Het is herfst op de tuin en dat is te zien, ondanks dat het dit weekend lekker warm en zonnig was. De vlierbessen hangen rijp te wachten op de vogels of om verwerkt te worden tot culinaire hoogstandjes. De frambozen blijven vruchten produceren en ik kan me elke keer haast misselijk eten aan de vele rode vitamine bommetjes.
 De braam heeft heel veel vrucht gegeven.
Een deel van de stokken voor de bonen is verwijderd. De resten van de planten laat ik afsterven op de bedden, waarna ik ze door de grond verwerk. Dit heeft er na jaren van omwerken voor gezorgd dat de zware zeeklei op mijn tuin, lekker rul is geworden en erg voedzaam.
 Alles ziet er wat wild en chaotisch uit, maar door de stenen paden is het overzicht wel degelijk. Er zijn bedden die mogen afsterven, bedden met wintergroente en bedden met groenbemesters.
 De gele bloemen van het mosterdzaad worden druk bezocht door allerlei insecten. Ze zijn erg blij met de nectar in een tijd dat er steeds minder in bloei staat. De knoflookbieslook bloeit prachtig wit en trekt ook bijen aan.
Het is prachtig om door de tuin te lopen en alweer plannen te  maken voor het volgend jaar. Zo wil ik het stuk onder de peer vol met kruiden zetten.
 De braam aan deze kant van de tuin maakt alweer hele lange uitlopers die volgend jaar vrucht zal dragen. De aardbeien maken nieuwe plantjes, die ik kan gebruiken voor nieuwe bedden. De kruiden staan vol zaad wat ik verzamel voor volgend jaar, zoals de Dille en de rode Melde.
 De zonnebloemen die hier vorige maand nog te zien waren, zijn al geplukt voor het zaad. De bloemen met zaad leg ik deze winter neer voor de vogels.
 De druif hangt vol met trosjes die hopelijk rijpen als er een mooie nazomer komt met veel zon. De Teunisbloem met gele bloemen mag zijn gang gaan in de moestuin en zorgt voor een vrolijk gezicht. De capucijners en andere klimmers op de bogen zijn al uitgebloeid en opgeruimd, door op de grond te laten verwelken.
 De rode snijbiet doet het nog erg goed en is tot laat in de winter, mits er geen vorst is geweest, goed eetbaar.
 Deze boontjes mogen nog even blijven staan, ze dragen nog vrucht.
 En dit is het begin van weer een nieuw bed bij de groente tuin. Er stonden tot nu toe bloemen in dit bed, maar omdat ik plek te kort heb in de groentetuin, ga ik hier het frambozenbed van maken. Op de plek waar ze nu staan worden ze te wild en maken het lopen over het pad bijna onmogelijk. Daarom is een nieuwe plek, aan het eind van de groentetuin waarschijnlijk handiger.
 Ondanks dat het een zomerse dag leek vandaag, is in de tuin de herfst echt voelbaar, ruikbaar en zichtbaar. Het is er zo mooi, in de vroege ochtend met de dauw over de gewassen. Komkommerkruid.
 Goudsebloem.
 Vrouwenmantel.
Ik heb heel veel foto's met al dat mooie dauw, daar zal ik je niet mee vervelen. Maar ik geniet er van, samen met de kruidige geuren, het fluiten van de vogels, het zoemen van de bijtjes, en het nagenieten van een goed tuinseizoen.
Het blad begint af te sterven, de cirkel van het leven. Straks ligt alles op de grond, de aarde en mag de natuur zijn best doen om alles weer tot stof te doen wederkeren. Wat vervolgens weer de bouwstoffen zijn voor de planten die daarna weer gezaaid zullen worden, groeien en vrucht dragen.


6 Comments:

Blogger Overstap said...

Wat een prachtig reisverslag van je tuin..van zomer naar herfst en daarna weer verder..en dit ieder jaar..de circel..de natuur is Prachtig en een Groot Wonder..altijd maar weer

8:35 p.m.  
Blogger vrouw Hommel said...

Mooie foto's , leuk verhaal , heerlijk toch nu al die plannen weer voor volgend jaar.

9:57 p.m.  
Blogger Annita said...

Wat een heerlijkheid. Wat moet het geweldig zijn om het resultaat van je harde werken te oogsten.
En dan over een paar maande rust in de natuur, tijd om te breien en misschen genieten van nog wat jam en ander bewaargoed uit je tuin.

2:28 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Ik vind dit wáre rijkdom. Een weelde waar je hard voor hebt gewerkt. Ik vind de herfst véél te vroeg komen, maar dat komt misschien omdat we 'weinig' zomer hebben gehad. Voor mijn gevoel zitten de blaadjes nog maar net aan de bomen.

Gooi die foto's van de dauw er ook maar in, de volgende keer. Van de natuur kun je nooit genoeg krijgen.

11:51 a.m.  
Anonymous Jeannette said...

Wat een geweldige diversiteit in je tuin... En daarbinnen ook weer diversiteit...
En wat schrijf je er altijd mooi en bloemrijk over..., je liefde voor het tuinieren spat weer van mijn scherm... Ook daarvoor mìjn dankbaarheid...

10:57 p.m.  
Anonymous Michel said...

indrukwekkende tuin ! mooi en geordend, super. Overigens, als je in een bosrijke omgeving woont, kun je te maken krijgen met boktor! Zeer vervelend. Mocht het zover komen dan is dit de oplossing: boktor gassen

7:50 p.m.  

Een reactie posten

<< Home