woensdag, augustus 22, 2012

Oogsttijd

Het is nu een bijzondere tijd op de tuin. Regelmatig denk ik "Wie zaait, zal oogsten", en dat doe ik, met volle teugen!! Na heel veel sla, uien, aardappels, frambozen, aardbeien, kruiden en snijbiet,meiraap etc, is het nu de tijd voor nog veel meer!!
 De druiven beginnen al mooi vol te worden en kunnen nog heel veel water en vooral zonlicht gebruiken. Zij zijn pas oogstbaar in oktober.
 De appels vallen gewoon van de bomen. Vandaag lag er een hele vuilniszak vol. Jammer dat ze niet langer blijven hangen, want het is al zo druk met het verwerken van al dat andere lekkers. Vooruit, maar weer een appeltaart bakken en daarna appelmoes maken.
 De courgettes hebben het erg naar de zin met dit weer. De planten van verschillende rassen doen het geweldig en soms ontschiet het mij en worden ze wat te groot. Dus dat wordt weer courgettesoep eten en courgette chutney maken.
 Zo lief die verschillende kleuren radijsje. Ik zaai vanaf april tot augustus en heb daardoor regelmatig verse radijsjes.
 En de bietjes zien er zo mooi rood uit. Ik geniet zo van hun geur en kleur.
 De pepertjes hangen al mooi te wezen aan de plantjes. Voor mij de eerste keer dat ik het probeer en ik vind het zeer geslaagd. Nu even afwachten of ze rood worden of dat ik ze nu al kan plukken.
 Tassen vol met snijboontjes en spercieboontjes sleep ik mee naar huis.
En na al dat oogsten kan ik erg genieten van het oogsten van bloemzaden in de tuin. De zaadvormen alleen al zijn een lust voor het oog. Papaver, Goudsbloem, Stokroos en Juffertje-in-het-groen.
Een deel bewaar ik voor kaarten met zaadjes om te verzenden. En een groot deel verdeel ik weer over de tuin, voor een bloemenzee voor het komende jaar. Naast deze zaden verzamel en verspreid ik nog meer bloemenzaad, zoals springbalsemien, ooievaarsbek, koekoeksbloem en Zeeuws knopje.

Mindfull tuinieren. Hier en Nu.

6 Comments:

Blogger Overstap said...

Wat is het toch allemaal Prachtig...en lekker bovendien XXX

5:21 p.m.  
Anonymous siem said...

Wat een genot om te lezen ik krijg er weer helemaal zin in, misschien volgend jaar!

5:45 p.m.  
Blogger Annita said...

wat een rijkdom, al die oogst. Je hebt er natuurlijk wel hard voor gewerkt in de tuin, dus je verdient al je oogst dubbel en dwars.

9:25 p.m.  
Blogger Jolanda said...

Wat maak jij van de bietjes?

11:09 p.m.  
Anonymous Colourbleu said...

Woh, wat een heerlijke opbrengst.
Erg leuk om jouw enthousiaste verhaal te lezen.
Gr Fenna

11:16 p.m.  
Anonymous Marianne said...

Heerlijk heerlijk heerlijk...mooie foto's, geniet van deze rijkdom Tijm!
x M.

11:30 a.m.  

Een reactie posten

<< Home