woensdag, juli 18, 2012

Het gewichtige lichaam

Afgelopen zaterdag ben ik naar Leiden afgereisd om de expositie 'Het gewichtige lichaam' in het museum Boerhaave te gaan bekijken. Een voordeel is dat dit 3 uur treinreizen van mijn woonplaats vandaan ligt, zodat ik zeker 6 uur lang, heen en terug, ongestoord kon zitten breien. Zo heeft elk nadeel, een lange reis, zijn voordeel.
De expositie trok ook mijn aandacht omdat het werkgerelateerd is. Ik werk namelijk als Creatief therapeut op een afdeling waar mensen met een eetstoornis behandelt worden.
 Daarom was ik ook aangenaam verrast dat mijn vak een plek had binnen de expositie. Zeker in deze tijd waarin bij de GGZ zo wordt bezuinigd en mijn vak onder druk staat, is het belangrijk dat het letterlijk en figuurlijk in beeld blijft om te blijven bestaan. Het is zo belangrijk, zeker voor deze doelgroep, dat het ervaren, naast het rationaliseren geplaatst wordt. Zonder het kunnen ervaren leeft de mens maar half en afgesloten van zijn gevoelens.
 Deze prent vond ik als breister erg grappig. Zeker na 3 uur breien was het leuk om een andere breister te ontmoeten, ook al was ze getekend. Het is een prent van Engeltje van der Vlies (1787-1853). Ze leefde in Pijnacker en werd 30 jaar lang als een vastenwonder vereerd. Een verschijnsel wat in die tijd wel meer voor kwam. Het was een soort heilige voor de mensen, die vasten zagen als een vorm van boetedoening voor het menszijn. Deze dame zou gedurende lange periodes zonder eten en drinken kunnen leven en bracht haar dagen door met breien en lezen. Pas na de lijkschouwing, kwam haar bedrog naar voren. Ze bleek al die jaren gewoon stiekem te hebben gegeten en gedronken.
 In Leiden zitten de breiende inwoners ook niet stil. In de gracht stonden diverse palen mooi bekleed met wild breiwerk. Aan de staat van het breisel te zien hing het er al geruime tijd, maar was nog steeds prachtig.
Deze vrolijke breister is mijn Oma. Ik kwam deze foto tegen in oude fotoalbums die van haar zijn geweest. Na haar overlijden, helaas alweer 21 jaar terug, kwamen de albums bij mijn tante terecht, die ze nu doorgeschoven heeft naar de kleinkinderen. We mogen er foto's uithalen die we graag willen hebben. Oma B komt zeker aan de muur.

3 Comments:

Blogger MoniqueB. said...

Misschien verstopte de stoute mevrouw haar eten achter haar breiwerk.
Zo'n mooie foto van je eigen oma is daarintegen véél mooier! Dás pas geschiedenis.

Heb je veel op kunnen steken van de tentoonstelling?? Had je het idee dat het een realistische kijk was op hoe het 'zit'?

8:43 a.m.  
Anonymous Museum Boerhaave said...

Wat leuk om te lezen dat je onze tentoonstelling Het Gewichtige Lichaam hebt bezocht. We hopen dat je een fijne tijd hebt gehad en het de lange reis waard was.

2:09 p.m.  
Blogger Annita said...

Wat een prachtfoto van je oma, die verdient toch een plekje aan de wand.

12:03 a.m.  

Een reactie posten

<< Home