zondag, mei 13, 2012

Grutsk

 Trots ben ik, trots op 'Us Provinsjehûs'. It hûs fan en foar Fryslân.
Gisteren was er 'iepen hûs' en kon de Fryske bevolking een kijken binnen nemen. Dit na aanleiding van een jarenlange verbouwing, waarbij het oude Provinciehuis vergroot is met nieuwbouw.
 Ik wil een enorm groot compliment geven aan Sjoerd Soeters de architect, die er een prachtig geheel van heeft gemaakt. Het vier eeuwen oude Provinciehuis is schitterend bewaard gebleven en staat nog steeds voornaam te zijn. Het is met de nieuwe ontwerpen een geheel geworden. Zowel de buitenkant als de binnenkant van het immense gebouw zijn passend op elkaar aangesloten en zijn zo'n geheel geworden. Dit komt vooral omdat de nieuwbouw geïnspireerd is op typerende architectonische elementen uit de Friese stedenbouw van vroeger. Dit komt in zelfs de allerkleinste details terug, zo verzorgd en met zoveel aandacht en liefde gemaakt. Zo bijzonder om te zien hoe eeuwenoude buitenmuren nu als binnenmuren gekoesterd worden.
 De Statenzaal is het hart van het gebouw gebleven. De oudheid is hier goed zichtbaar en voelbaar.
 De alde Bibliotheek bevat alle notulen van de vergaderingen van weleer. Het ruikt er naar hout en boeken.
 De 7e ferdjipping is een flexibele werkplek ruimte. Ik zou niet aan werken toekomen want het uizicht is geweldig over de stad.
 Overal in het gebouw hangt en staat kunst in al zijn verschijningsvormen. Van glas in lood, zoals hierboven, waar de Fryske doorlopers en de kieviet in het glas geslepen zijn. Maar ook veel prachtige beelden van Pier Pander en moderne schilderijen en tekeningen. Wederom, met zoveel smaak en aandacht neergezet en opgehangen.
 Als textielfan was ik helemaal blij om 3 grote vilten wandkleden te zien hangen van Claudy Jongstra. Ze worden gebruikt als ruimte verdelers en komen prachtig uit in de grote kantine.

 Zelfs de koffieautomaat is passend in het concept Fryslân.
Ik was zeer onder de indruk van het formaat van het gebouw en hoe alles, oud en nieuw bij elkaar aansloot. De schitterende aankleding en doordachte details. Ook de kunst was zeer boeiend en het openhuis was zeer verzorgd neergezet. Na al die jaren van mopperen op de lange verbouwing en het geld wat het extra koste, kan ik nu zeggen: "Het was het meer dan waard!!!".

Voor wie ook eens binnen wil kijken: 058-2925525 voor informatie over rondleidingen.

De eerste 4 foto's zijn van de hand van Klaas Pot.

3 Comments:

Blogger Mariella said...

Hmmm, mooi hoor. Ik mis Friesland nog steeds! Als ik weer in het noorden ben ga ik dit ook even bekijken.

9:36 a.m.  
Blogger Gera said...

Prachtige foto's!!
Er overvalt me een gevoel van heimwee naar Leeuwarden!

groetjes, Gera

11:03 a.m.  
Blogger Jolanda said...

Dank je voor deze prachtige virtuele rondleiding!

6:37 a.m.  

Een reactie posten

<< Home